17 ago 09

La estela que elebra la vitoria del rey de Aka sobre los Lullubi

Estela de Naram-Sin

DIMENSIONES: 105 x 200 cm

PROCEDENCIA: Sippar

MATERIAL: Arenisca

CRONOLOGÍA: aprox. 2250 a.C.

Se trata de  una estela que  conmemora la victoria del rey  acadio Naram-Sin,

Naram-Sin (2254 a. C. – 2218 a. C. de la cronología media) fue el cuarto rey de el Imperio Acadio, que abarcó la totalidad de Mesopotamia. Bajo Naram-Sin, el tercer sucesor y nieto de Sargon I, el imperio Acadio alcanzó su cenit. Comenzó su reinado con una gran sublevación de más de veinte reyes mesopotámicos a la que venció con contundencia. A partir de ahí Naram-Sim se lanzaría a la conquista del mundo conocido, extendiendo sus dominios desde Elam al mar Mediterráneo, conquistó Siria, la región de Alepo y descendió hasta Sinaí, que fue arrebatada a Egipto. Tales fueron sus triunfos que ordenó esculpir la estela de Naram-Sin y se autoproclamó dios.

Fue el primer rey mesopotámico en proclamar su divinidad, y el primero en ser llamado “rey de los cuatro cuartos”, es decir, del universo:[1]

Naram-Sin, el varón fuerte, dios de Agade, rey de las cuatro partes del mundo.
Archivo:Stele Naram Sim Louvre Sb4.jpg

http://www.louvre.fr/llv/commun/home.jsp

La estela está labrada en un bloque de piedra arenisca rosada de unos 2 m. de altura, datada en  segunda mitad del III M. a.C., (± 2389 a.C.).

Se encuentra en el Museo de Louvre, fue hallada en  Susa, donde fue llevada como botín de guerra por los elamitas.

La escena esculpida narra una victoria militar, eligiendo un tema muy similar  a otra estela de la misma época llamada estela de los buitres, Esta estela tiene una características definidas:

  • Su diseño permite  vislumbrar la presencia de dos ejércitos representados por apenas quinde individuos: ocho en un bando y siete en otro;

  • Existe una  clara separación espacial y simbólica entre  lo divino (representado por dos astros solares) y de lo humano (el triunfo de un rey sobre sus enemigos)

  • Un ritmo ascendente en la representación y colocación de los protagonistas

Victory Stele of Naram-Sin
Akkadian Dynasty, reign of Naram-Sin (2254-2218 BC)
© R.M.N./H. Lewandowski

Technical information
Victory Stele of Naram-Sin
Akkadian Dynasty, reign of Naram-Sin (2254-2218 BC)
Susa, Iran
Sippar, Iraq
Pink limestone
H. 2 m; W. 1.05 m
Morgan excavations
Sb 4
Near Eastern Antiquities
Technical information
Victory Stele of Naram-Sin
Akkadian Dynasty, reign of Naram-Sin (2254-2218 BC)
Susa, Iran
Sippar, Iraq
Pink limestone
H. 2 m; W. 1.05 m
Morgan excavations
Sb 4
Near Eastern Antiquities

Victory Stele of Naram-Sin

A major work illustrating the imperial art of the Akkadian Dynasty, this victory stele celebrates the triumph of King Naram-Sin over a mountain people, the Lullubi. The Akkadian king led his troops over the steep slopes of the enemy territory, mercilessly crushing all resistance. The conqueror’s victory march is coupled with the personal ascension of a sovereign who could now claim equal footing with the gods.

Description

The booty of the Elamite kings

This large victory stele of exceptional quality, carved in pink limestone, was found not in Mesopotamia but at the Iranian site of Susa. It had been taken there in the 12th century BC by the Elamite king Shutruk-Nahhunte, along with considerable booty collected during his victorious campaign in Babylon. Alongside the existing inscription in primitive cuneiform, the king added another one dedicated to his own glory and in which he declares that the stele was carried off after the pillage of the city of Sippar.

Naram-Sin and the height of the Akkadian empire

The original text written in Akkadian tells us that this stele was made to celebrate the victory of Naram-Sin, king of Akkad, over the Lullubi, a mountain people of the central Zagros region. Naram-Sin was the grandson of Sargon, the founder of the Akkadian empire and the first to unify the whole of Mesopotamia in the late 24th century BC. Naram-Sin reigned after his uncle Rimush and his father Manishtusu, making him the fourth sovereign of the Dynasty. The Sumerian king list states that he reigned for thirty-six years, between 2254 and 2218 BC. Although no contemporary document confirms such a long reign, the Akkadian empire appears to have reached its height during this period.

Victory over mountain peoples

The brilliance of Naram-Sin’s reign is reflected in the execution of this stele, which commemorated his victory over Satuni, king of the Lullubi. For the first time, the sculptor rejected the traditional division of carvings into layered registers, opting instead for a unified and dynamic composition built around the glorified figure of the sovereign.
The Akkadian army is climbing the steep slopes of the Zagros Mountains, home to the Lullubi. This upward march sweeps aside all resistance. To the right of a line of trees clinging to the mountainside, defeated enemies are depicted in a posture of submission. Those who have been killed are trampled underfoot by the Akkadian soldiers or drop over the precipice. These mountain people are clad in a tunic of hide and wear their long hair tied back.
The composition is dominated by the lofty figure of the king, to whom all eyes – those of the Akkadian soldiers and of their Lullubi enemies – are turned. The triumphant sovereign, shown taller than the other men in the traditional manner, leads his army in the attack on the mountain. He is followed by standard bearers who march before helmeted soldiers carrying bows and axes. Naram-Sin tramples the bodies of his enemies, while a kneeling Lullubi tries to tear out the arrow piercing his throat. Another raises his hands to his mouth, begging the Akkadian king for mercy. But the conqueror’s gaze is directed toward the top of the mountain. Above Naram-Sin, solar disks seem to radiate their divine protection toward him, while he rises to meet them. The Akkadian sovereign wears a conical helmet with horns – a symbol traditionally the privilege of the gods – and is armed with a large bow and an axe.
This victorious ascension chiseled in stone thus celebrates a sovereign who considers himself on an equal footing with the gods. In official inscriptions, Naram-Sin’s name was therefore preceded with a divine determinative. He pushed back the frontiers of the empire farther than they had ever been, from Ebla in Syria to Susa in Elam, and led his army “where no other king had gone before him.” He now appears as a universal monarch, as proclaimed by his official title “King of the Four Regions” – namely, of the whole world.

Filed under: Arqueologia,ARTÍCULOS,Exposiciones,H. Próximo Oriente,HISTORIA ANTIGUA,Hombres de la Historia,R. Próximo Oriente

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6 Comentarios.

  • Guillermo dice:

    Hola, me gustaría saber dónde puedo encontrar más información sobre esta estela y la transliteración de la inscripción; más concretamente los símbolos cuneiformes que corresponde al título de “rey de las cuatro regiones”.
    He estado buscando y no encuentro nada en internet ni ninguna referencia a alguna publicación que pueda resolverme esto. En la página del Museo Louvre tampoco. Me estoy quedando sin opciones por lo que si no es mucha molestia le pido ayuda.
    Gracias

  • Ana Vázquez Hoys dice:

    Existen lugares especializados.Se llaman Bibliotecas. Ya existían en época sumeria y es célebre la asiria de Asurbanipal. Supongo que el Museo del Louvre también tiene una gran Bibliotecas y trabajan en ella numerosos especialistas en acadio. Puede usted ponerse en contacto con ellos en francés, no sé si hablaran españols, pero puede probar. En la Web del Louvre tiene los e-mails. En España es muy buen la Biblioteca del CSIC.
    Un saludo

  • Guillermo dice:

    Sí, algo había oído acerca de esos lugares. Creo que una vez entré alguno a tomar un café y ya que estaba preguntar. Pues resulta que ni me encuentro en Madrid ni en París pero mucha gracias por su ayuda

  • Guillermo dice:

    Sí, algo había oído acerca de esos lugares. Creo que una vez entré alguno a tomar un café. Pues resulta que ni me encuentro en Madrid ni en París pero mucha gracias por su ayuda

  • Ana Vázquez Hoys dice:

    Ea.
    Un saludo

  • Ana Vázquez Hoys dice:

    Vaya por Dios…Un saludo.



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